Het uitfaseren van legacy, twintig jaar later. Is het gelukt?
Het uitfaseren van legacy-systemen binnen het verzekeringsdomein is een complex en langdurig proces gebleken. Hoewel veel verzekeraars stappen hebben ondernomen om hun verouderde IT-systemen te moderniseren, blijft de vraag: is het uitfaseren van legacy na twintig jaar gelukt?
Uitdagingen bij het uitfaseren van legacy-systemen
Wanneer we kijken naar het huidige systeemlandschap bij diverse verzekeraars, zien we verschillende uitdagingen die het uitfaseren bemoeilijken. Eén van de grootste uitdagingen is de complexiteit van legacy-systemen en het IT-landschap.
Veel legacy-systemen zijn jarenlang aangepast en uitgebreid, wat ze zeer complex heeft gemaakt. Het is vaak moeilijk om een volledig beeld te krijgen hoe alle onderdelen samenwerken. De zogenaamde "spaghetti-code" van verschillende en verouderde systemen die door de jaren heen is ontstaan, is niet zomaar te transformeren. Toch is dit noodzakelijk. Niet alleen om te blijven voldoen aan de veranderende wet- en regelgeving, maar ook om, de door de klant gevraagde, snelle innovatie van verzekeringsproducten mogelijk te maken.
Ook de migratie van data blijft een uitdaging. Hoe zet je alle aanwezige klanthistorie, die decennialang is opgebouwd, over? In het verleden werden veel maatwerkafspraken gemaakt tussen verzekeraar en klant, waardoor er vele bestaande toezeggingen zijn die bijvoorbeeld gehonoreerd en gemigreerd moeten worden. Ook is het cruciaal om schadehistorie vast te houden voor bijvoorbeeld fraudeonderzoeken.
Het moderniseren van systemen vereist nog altijd vele structurele keuzes en daarmee vaak te grote investeringen in budget, capaciteit en tijd. Daarnaast zijn verandervermogen en besluitvaardigheid noodzakelijk om een uitfasering mogelijk te maken. Soms is juist een geavanceerde mid-office een betere oplossing om juist deze uitfasering mogelijk te maken. Veel verzekeraars investeren al vele jaren, maar zijn de voordelen gerealiseerd? Of is het landschap in plaats van gereduceerd juist uitgebreid met nieuwe applicaties om de continuïteit te waarborgen?
Legacy vaak nog de motor van processen
Ondanks de diverse uitdagingen zien we volop beweging in de uitfasering van legacy-systemen binnen het verzekeringsdomein. Veel systemen zijn naar de cloud verplaatst en er wordt meer gebruik gemaakt van API's en low-code platforms. Deze oplossingen maken het verbinden van "oud" en "nieuw" makkelijker. Onze ervaring is echter dat in veel organisaties het oorspronkelijke systeem nog steeds de motor is.
Er zijn wel delen uitgefaseerd, maar hierdoor zijn er ook applicaties aan het landschap toegevoegd met als doel om deze functionaliteiten te vervangen.
Is er ooit geen legacy meer?
Hoewel het uitfaseren van legacy-systemen binnen het verzekeringsdomein nog gaande is en een aanzienlijke uitdaging blijft, zijn er duidelijke tekenen van vooruitgang. Veel verzekeraars hebben al succesvolle stappen gezet richting modernere, efficiëntere en meer flexibele IT-infrastructuren. Gezien de complexiteit en de omvang van deze projecten, is het proces voor veel organisaties echter nog niet volledig afgerond. Wij vragen ons af of dit ooit gerealiseerd wordt of dat de vervangingen van de legacy inmiddels ook legacy-systemen zijn geworden. Wat denken jullie?
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met consultants Quentin Robben, Rob van Vulpen, Otcar Weekhout.